بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

هراس آمریکایی از ضربه ناگهانی در تنگه هرمز

 مانورهای پیاپی موشکی و دریایی نیروهای مسلح ایران و تمرین چند روز پیش سپاه برای بستن تنگه استراتژیک هرمز به شدت مقامات نظامی آمریکا را نگران کرده است.روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در شماره روز گذشته اش نوشت: ایران به نوبه خود تمرین های دریایی و هوایی آغاز و اعلام کرده موشکی را آزمایش کرده که قادر به هدف قراردادن و غرق کردن کشتی های بزرگ است.
در نوامبر نیز نیروی دریایی ایران تصاویری از مین هایی منتشر کرد که بنا بر اعلام این نیرو به منظور قطع کردن دست ناوهای متجاوز به آب های خلیج فارس به کار می روند.
نمی توان انکار کرد که ناو آمریکایی استنیز و ناوگان ضربت آن با خود توانایی حمله به مراکز هسته ای ایران را به همراه آورده اند اما به نظر می رسد که مقامات واشنگتن و تهران بر تقابل نیروی دریایی خود در آینده ای نزدیک متمرکز شده اند اما این درگیری می تواند برای تامین کنندگان نفت فاجعه بار باشد. نفتی که40 درصد از آن از تنگه هرمز می گذرد، تنگه ای با عرض34 مایل که خلیج600 مایلی فارس را جدا می کند.
آدمیرال دوم پاتریک ام والش فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین می گوید که ایرانی ها با انجام پنج مانور دریایی در نزدیکی تنگه هرمز توانسته اند جوی از هراس و ترس در میان کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کنند.
وی که از طریق ایمیل به پرسش های لس آنجلس تایمز جواب داد، گفت :ما در کنار دوستانمان در منطقه خواهیم ماند.
با این حال ایرانی ها حضور نیروهای آمریکایی در آب های خلیج فارس را به عنوان تهدید تحریک آمیز و امنیتی قلمداد می کنند و بطور مرتب هشدارهایی داده اند که این توانایی را دارند تا به ناوهای آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک ها و یا قایق های تهاجمی حمله کنند.
آدمیرال ویلیام فالون رئیس جدید فرماندهی مرکزی آمریکا در خلیج فارس نیز دو هفته پیش در جلسه استماع خود در کنگره اعلام کرد:از خریدهای جدید ایران و مانورهای نمایشی این کشور معلوم بود که راهبرد اصلی این کشور این است که مانع اجرای توانایی آمریکا در نزدیکی خود شود.
فالون در پاسخ به ادوارد ام کندی، سناتور ارشد دموکرات از ایالت ماساچوست که از وی پرسید: آیا ایران توانایی آن را دارد تا تنگه هرمز را ببندد درخواست کرد به این سوال در جلسه ای غیرعلنی پاسخ گوید.
ایران قبلا نیز مین در منطقه پخش کرده بود. در آوریل1988 و زمان پایان جنگ ایران و عراق، ناوچه ساموئل رابرتز هنگام اسکورت یک کشتی نفت کش، پس از برخورد با یکی از این مین ها تقریبا غرق شد.
آمریکا پس ازاین که مشخص شد این مین متعلق به ایران بوده است، دو ناوچه  ایرانی را غرق و شش قایق موتوری را در عملیاتی با نام پریینگ مانتیس از بین برد.
در ژوئیه همان سال نیز ناو موشک انداز وینسس که برای خروج ناوچه رابرتز از آب های خلیج فارس به منطقه اعزام شده بود به اشتباه(!) هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد و290 نفر از سرنشینان آن را به قتل رساند.
فرمانده ناو وینسس در اظهاراتی اعلام کرد که وی گمان می کرده این هواپیما یک جنگنده ایرانی بوده که به ناو نزدیک می شده است!
تحلیلگران می گویند که راهبرد کنونی ایران ممکن است به دام انداختن ناوهای آمریکا در خلیج فارس با مین گذاری تنگه هرمز و یا حمله با استفاده از سه زیردریایی کنونی خود باشد.
 توان نظامی ایران با خرید زیردریایی های ساخت روسیه که می توانند بدون این که رهگیری شوند به تیررس ناوهای آمریکا وارد شوند، تقویت شده  است.
تحلیلگران بر این عقیده اند که بسته شدن تنگه هرمز حتی برای مدتی کوتاه می تواند پیامد خطرناکی برای ایران به همراه داشته باشد زیرا این کشور وابسته به نفت است.
 تحلیلگران همچنین اعتفاد دارند که بخشی از راهبرد ایران این است که نیرویی در میان نیروی دریایی داشته باشد. سپاه پاسداران مستقل از ارتش عمل می کند و صدها کشتی دارد که می توانند در کنار یکدیگر به ناوهای  آمریکایی یورش برند.
 شاید آمریکا بتواند بسیاری از آنها را غرق کند اما این قایق ها می توانند خسارت کافی را به این ناوها وارد کرده به گونه ای که ایران اعلام پیروزی سمبلیک کند.
 آدمیرال دوم والش نیز می گوید :قول دادن به حفظ تنگه هرمز باید با مداومت بوده و توان نظامی این امر مشهود باشد به همین منظور ناو استنیز به ناوهواپیمابر آیزنهاور در منطقه پیوسته است تا قدرت مضاعفی در این باره به نیروی دریایی داده شود.
لس آنجلس تایمز در پایان این گزارش نوشته است:نیروی دریایی آمریکا از تایید استقرار استنیز به خلیج فارس امتناع و چنین مطرح می کند که این ناو در دریای عمان مستقر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد