بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

قیمت پایه نفت، 45 دلار یا 7/33 دلار؟

 

برخی از نمایندگان مجلس به محاسبه قیمت نفت در لایحه بودجه توسط دولت، اعتراض دارند و معتقدند که عدد واقعی قیمت نفت برای بودجه سال86، رقم 45 دلار است و نه 7/33 که از سوی دولت تبلیغ می شود.

الیاس نادران در این زمینه معتقد است: بر اساس گزارش رئیس جمهور، قیمت نفت هر بشکه 33 دلار و 70 سنت محاسبه شده است، اما اگر بر اساس سهم دولت از نفت که در دو جزء تبصره 11 تعریف شده است، یعنی 5 درصد از ارزش نفت خام تولیدی بابت مالیات تولید نفت و 5/4 درصد ارزش نفت خام تولیدی بابت سهم دولت از سود علی‌الحساب شرکت ملی نفت ایران، محاسبه معکوس انجام ‌شود، ارزش تولیدی هر بشکه نفت 45 دلار است که با رقم اظهار شده توسط دولت متفاوت است.

نادران پیش بینی رقم 45 دلار برای هر بشکه نفت را غیر محتاطانه خواند و گفت: از آنجایی که پیش‌بینی‌ قیمت نفت خام در بازار های جهانی در سال آتی خیلی خوش‌بینانه نیست و وضعیت بازار جهانی نفت خوشبینانه ارزیابی نمی شود، تعیین رقم 45 دلار برای هربشکه نفت برای سهم مالیات دولت از شرکت ملی نفت و سود سهم دولت از شرکت ملی نفت منطقی و عاقلانه نیست.

وی تاکید کرد: من تصور می کنم که اگر بودجه بر اساس رقم 45 دلار برای هربشکه نفت برای سهم دولت از درآمد های ارزی بسته شود، عدم تحقق درآمد ها دولت را مجبور خواهد کرد، برای رفع کسری بودجه در اواسط سال پیشنهاد متمم را براساس برداشت و استقراض از بانک مرکزی مطرح کند.

در مقابل، معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت این نظر را قبول ندارد و معتقد است: رقم 33 دلار و 70 سنت برای قیمت هر بشکه نفت که دولت در لایحه بودجه 86 به مجلس ارائه کرده است رقم درست، صحیح و واقعی نفت در بودجه است.

علی عسگری در این باره اظهار داشت: سهم دولت از درآمد های نفتی، یعنی 5 درصد مالیات ارزش صادرات نفت خام و 5/4 درصد سهم دولت از سود علی الحساب شرکت ملی نفت ایران ضمن یک فرایند خاص و در محاسبات خاص بین دولت و بانک مرکزی تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اینطور نیست که سهم دولت از درآمد های نفت بر مبنای هربشکه 45 دلار محاسبه شده باشد و رقم 33 دلار و 70 سنت برای قیمت هر بشکه نفت که دولت در لایحه بودجه 86 به مجلس ارائه کرده است رقم درست، صحیح و واقعی نفت در بودجه است.

عسگری گفت: درصورت وجود هرگونه شبهه و تردیدی در مورد قیمت پایه نفت در لایحه بودجه 86 ، معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جلسه نشست مطبوعاتی با رسانه ها به خبرنگاران توضیح خواهد داد.

نکته جالب این که بر اساس برخی شنیده ها، داود دانش جعفری وزیر اقتصاد و دارایی نیز به نحوه محاسبه قیمت پایه نفت برای بودجه سال 86 اعتراض کرده و در دیدار با پرویز داودی که از مدافعان بودجه کنونی است، این موضوع را مورد تاکید قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد