بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

چشم‌انداز قیمت «طلا» درسال 2007



بهای هر اونس طلا در آغاز سال میلادی گذشته حدود 518دلار بود که در مقایسه با روز گذشته که بهای هر اونس آن برای تحویل در ماه فوریه از 638دلار فراتر رفت، با رشدی در حدود 16/23درصد روبه‌رو بوده است. قیمت طلا در روز 12 ماه مه سال گذشته پس از 26سال به نرخ 732دلار نیز رسید.

 قیمت طلا طی سال 2006 میلادی در حدود 23درصد رشد قیمت داشته است.
به گزارش بلومبرگ، آغاز سال میلادی گذشته بهای هر اونس طلا در حدود 518دلار بود در مقایسه با روز گذشته که بهای هر اونس آن برای تحویل در ماه فوریه از 638دلار فراتر رفت، با رشدی در حدود 16/23درصد روبه‌رو بوده است. در این میان رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری موجب شد تا قیمت طلا در روز 12 ماه مه سال گذشته پس از 26سال به نرخ 732دلار برسد.
در این راستا، ارزش دلار آمریکا نیز با پشت‌سر گذاشتن سالی پرنوسان در میان 6ارز معتبر جهان نزدیک به 1/8درصد ارزش خود را از دست داد.
در آستانه سال نو میلادی، پیش‌بینی‌ها همچنان حکایت از رشد قیمت طلا برای سال آینده دارد. فیلیپ نیومن، تحلیلگر ارشد شرکت پژوهشی فلزات GFMS لندن، معتقد است که سال آینده طلا به رشد قیمت خود ادامه خواهد داد و در مقابل تضعیف دلار آمریکا به عنوان یکی از دلایل مهم افزایش نرخ طلا همچنان پیش‌رو است.
روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری به نرخ 636دلار و برای تحویل در ماه فوریه به 80/638 رسید که از پنجم‌ماه دسامبر سال گذشته بیشترین رشد را داشته است. طی هفته گذشته این میزان 5/2درصد رشد داشته در حالی که دومین روز هفته رشد قیمت طلا را نیز پشت‌سر گذاشته‌ایم.
جان نادلر، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در bullion dealers kitco نیز در خصوص وضعیت طلا در سال آینده میلادی معتقد است: با وجود کاهش فعالیت‌های تجاری در آخرین روز‌های سال 2006، بازار فلزات گرانبها سال پرهیجانی را پیش رو خواهد داشت. وی همچنین می‌افزاید: با توجه به اطلاعات به دست آمده از ژاپن و حوزه یورو سال 2006 ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو افت کرد در حالی که در برابر ین ژاپن تقویت شد، اما براساس اطلاعات عمده اقتصادی آمریکا، رونق بازار دلار در حد اوراق قرضه باقی‌مانده است. نادلر گفت: از پایان ماه مارس تا 12 ماه مه سال 2006، شمش طلا در حدود 200دلار سودآوری داشته است و یک‌ماه بعد قیمت طلا دوباره به محدوده 500دلار بازگشت و در تابستان دوباره شروع به رشد کرد، اما باز هم 50دلار از حد اصلی خود پایین‌تر آمد تا به مرور در یک شیب ملایم به حد کنونی 638دلار رسیده است.
وی در خصوص وضعیت طلا در سال 2007 گفته است: جهت‌گیری طلا و فلزات گرانبها در سال 2007 تا حد زیادی به نرخ رشد اقتصادی کشور‌های جهان بستگی دارد. در حالی که نشانه‌های زیادی در خصوص کند شدن نرخ رشد اقتصادی در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد و در مقابل شرق دور به وضعیتی رسیده است که تاثیر بیشتری بر قیمت فلزات گرانبها به ویژه طلا خواهد داشت.
این تحلیلگر انگلیسی می‌افزاید: از سویی وضعیت طلا به شدت به وضعیت دلار آمریکا وابسته است. در حالی که اکثر بانک‌های مرکزی کشور‌های جهان نیز با توجه به کاهش ارزش دلار در پی کم کردن ذخایر دلار و افزودن ذخایر یورویی خود هستند.
برخی دیگر از تحلیلگران بازار طلا، کاهش فروش ذخایر طلا را کمکی دیگر به افزایش قیمت این فلز دانسته‌اند. بانک مرکزی روسیه در سه ماه سوم سال 2006میلادی 2/2درصد به ذخایر طلای خود افزود و حجم آن را به 1/394تن رسانده است. کشور چین نیز در پی تبدیل بخشی از ذخایر ارزی خود به طلا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد