بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

جزئیات «مجوززدایی» از واردات و صادرات

جزئیات طرح «مجوززدایی» از واردات و صادرات که به منظور کمرنگ کردن انحصار در این حوزه از فعالیت‌های اقتصادی قرار است از سال آینده اجرا شود، اعلام شد.
به گفته مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، براساس طرح جدید، مجوز واردات در اشکال سابق برچیده شده و مقرراتی که براساس آن واردکنندگان کالا‌های صنعتی مجبور به اخذ مجوز از وزارت صنایع و یا واردکنندگان کالا‌های کشاورزی مجبور به اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزی بودند، لغو خواهد شد.
این مقام وزارت بازرگانی در عین حال تاکید کرد که لغو مجوز‌های واردات به مفهوم لغو دریافت گواهی‌هایی که مربوط به استاندارد و مسائل بهداشتی است، نخواهد بود، اما در عین حال دستگاه‌های مسوول صدور این گواهی‌ها موظفند بدون درنظرگرفتن موافقت یا مخالفت خود با ورود یا صدور کالا‌ی مورد تقاضا نسبت به صدور گواهی مربوطه اقدام کنند.

مدیر کل مقررات صادرات و واردات خبر داد
طرحی نو برای بازرگانی خارجی و برچیدن مجوزها
گروه بازرگانی- براساس ماده 115 قانون برنامه سوم توسعه که در قانون برنامه چهارم نیز آمده و لازم‌الاجرا است، کلیه موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات حذف و سود بازرگانی یا حقوق ورودی منطقه‌ای برای آن کالاها در نظر گرفته می‌شود به نحوی که هم از صنایع داخلی حمایت شود و هم تنظیم بازار مورد توجه قرار گیرد.
سیدعباسی حسینی، مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره چگونگی حذف دریافت مجوز واردات از وزارتخانه‌ها بیان کرد: موانع فنی مثل گواهی بهداشت و قرنطینه و حفظ نباتات و انرژی اتمی از جمله الزامات قانونی فنی هستند و در هر صورت همانند سایر کشورها باید از سوی واردکنندگان رعایت شود چرا که در غیر این صورت اجازه واردات نخواهند داشت و به‌رغم مجوززدایی از برخی دستگاه‌ها این شرایط به صورت عام اعلام نشده است.
حسینی تصریح کرد: در ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تصریح شده که گواهی انطباق با استاندارد و نظایر آن از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول صدور گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی که برای ورود کالا ضرورت دارد، به عنوان مجوزهای ورود تلقی نمی‌شود و آنها موظفند بدون در نظر گرفتن موافقت یا مخالفت خود با ورود یا صدور کالای مورد تقاضا، نسبت به صدور گواهی اقدام کنند.
وی افزود: در ماده سه همین آیین‌نامه تاکید شده است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که ورود یا صدور کالا مشروط به رعایت استانداردها و اخذ گواهی آنها قبل یا بعد از اظهار کالا در گمرک است، موظفند شرایط و مشخصات مورد نظر خود و نیز نام موسسات، سازمان‌های کنترل کننده و مجری ضوابط مذکور را با درج آگهی در جراید و انتشار مقررات ناظر به اطلاع صادرکنندگان، واردکنندگان و سازمان‌های اجرایی ذی‌ربط برسانند.
مدیرکل مقررات صادرات و واردات خاطرنشان کرد: طبق همین قانون وزارتخانه‌ها موظفند کالاهای تحت پوشش خود را طبق زمانبندی با سرعت بررسی و آزمایش کنند.
حسینی عنوان کرد: بدیهی است که هر کالایی بعد از ورود به گمرک از نظر صحت، بهداشت، قرنطینه و سایر موارد نمونه‌گیری می‌شود، اما تشریفات قبل از ورود کاهش می‌یابد و اگر ضوابطی وجود دارد باید به صورت عام اعلام شود.
وی تاکید کرد: مجوز واردات در اشکال سابق برچیده شده و این‌گونه نیست که مثلا واردات کالای صنعتی و یا کشاورزی به مجوز وزارتخانه‌های صنایع و کشاورزی نیاز داشته باشد.
او درباره اعمال تعرفه‌های فصلی نیز گفت: چون محصولات کشاورزی در فصول برداشت به صورت انبوه عرضه می‌شوند، با ابزار تعرفه از واردات آن محصولات جلوگیری می‌شود و یا به حداقل ممکن و مورد نیاز کاهش می‌یابد و در فصولی که دچار کمبود هستیم به صورت فصلی تسهیلات فراهم می‌شود که واردات انجام شود. چندی پیش وزیر بازرگانی از حذف دریافت مجوز واردات از تمام وزارتخانه‌ها در سال آینده خبر داد و گفت: بخشی از مجوزها مربوط به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و غیره بوده است که با حذف آنها برخی مولفه‌های کمرنگ کردن انحصار هم فراهم می‌شود ضمن اینکه موارد باید در آغاز هر سال به اطلاع همگان برسد و در کتاب مقررات صادرات و واردات نیز منتشر شود.
توافق مهم وزارتخانه‌های کشاورزی و بازرگانی
از سوی دیگر براساس توافق وزرای بازرگانی و کشاورزی از تاریخ اول آذر‌ماه سال‌جاری واردات محصولاتی همچون سیب، پرتقال، نارنگی، موز، ذرت شیرین، ذرت دامی، جو، سبوس، گندم دامی، دانه‌های روغنی، آناناس، انبه، نارگیل، کنجد، گوشت قرمز، مرغ و کنجاله سویا نیازی به اخذ مجوز از وزارت کشاورزی نداشته و تنها مراحل قانونی واردات نظیر قرنطینه اعمال می‌شود.
کالاهایی نظیر سیب، پرتقال و نارنگی (حقوق ورودی از اول اسفند تا 31 اردیبهشت سال بعد 10درصد و در سایر ایام سال 45درصد)، موز (در طول سال حقوق ورودی 4درصد)، ذرت شیرین (در طول سال حقوق ورودی 30درصد)، ذرت دامی (از اول بهمن هر سال تا اول شهریور سال بعد حقوق ورودی یک‌درصد و در سایر ایام سال 30درصد)، جو (از اول خرداد هر سال تا اول شهریور همان سال حقوق ورودی 4درصد و در سایر ایام سال یک‌درصد)، سبوس (در طول ایام سال حقوق ورودی 5درصد)، گندم دامی (از اول اردیبهشت‌ماه هر سال تا اول آبان‌ماه همان سال حقوق ورودی 40درصد و در بقیه ایام سال 4درصد)، دانه‌های روغنی (در طول ایام سال حقوق ورودی 15درصد)، آناناس، انبه و نارگیل (در طول ایام سال مطابق کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات سال 85)، کنجد (از اول مهر‌ماه هر سال تا اول آذر‌ماه همان سال حقوق ورودی 40درصد و در بقیه ایام سال 4درصد)، گوشت قرمز (در طول ایام سال‌ مطابق کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات سال 85)، گوشت مرغ (در طول ایام سال مطابق کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات سال 85) و کنجاله سویا (در طول ایام سال مطابق کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات سال 85) شامل این توافق می‌شوند.بنا بر این توافق، تاریخ اعمال تعرفه، تاریخ ورود کالا به گمرک است.
در صورتی که در زمان اعمال تعرفه فصلی و با افزایش قیمت جهانی کالاهای مذکور، کمبودی در کشور مشاهده شد که با تصویب روسای کمیسیون ماده یک تمهیدات لازم به منظور کاهش حقوق ورودی یا پیشنهاد پرداخت یارانه برای جلوگیری از افزایش قیمت داخلی قابل اعمال خواهد بود.همچنین وزارت جهاد کشاورزی سالانه شرایط قرنطینه و نام کشورهایی را که محدودیت خرید کالا به دلیل مسائل نباتی و قرنطینه‌ای دارند، اعلام خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد